Ajanhallinta vinkit toimistotyöntekijälle!
Vinkit
- Kerää yhdelle listalle tärkeät tehtävät/työsi. Tehtävät joilla hoidat koko vastuualuettasi. Ei pakollinen kohta, mutta jos työt häiritsevät unta suosittelen tätä. Tärkeimmät hyödyt: Ylimääräiset voi karsia pois, saat selkeän kokonaisuuden vastuualueestasi.
- Kirjoita toiselle listalle 6 päivän tärkeintä tehtävää. Luvut vaihtelevat työn vaativuuden, määrän mukaan. Kokeilemalla löydät oman lukusi. Listalla pitää olla sen verran tehtäviä, että uskot selviytäsi niistä päivässä.
- Arvio vara-aika tehtäville, joihin joudut käyttämään aikaasi. Vara-ajan varaamisen tarkoituksena on säilyttää työvire eli motivaatio.
- Aseta tehtävät/työt tärkeysjärjestykseen.
- Kun tulet töihin aloita ensimmäisestä tehtävästä/työstä ja teese loppuun asti. Vaikka joku keskeyttää sinut sähköpostilla tai hätä kokouksella jatka silti mihin jäit.
- Kun sait ensimmäisen valmiiksi jatka seuraavaan ja tee sekin loppuun asti.
- Seuraavana päivänä teet uuden listan samalla periaatteella. Muista kirjoittaa siihen päivän tärkeät tehtäväsi.
- Kalenterit ja muuta huomioitavaa.
- Kalenteriin merkitset aikaan sidotut tehtävät.
- Vihko on parempi kuin irtonainen paperi pala.
- Jos haluat oppia tämän tavan sinun pitää harjoitella ensin 30 päivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti